شناسه خبر : 104117
دوشنبه 10 مهر 1402 , 13:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با توانمندی بالای مهندسان ایرانی انجام شد

باز‌سازی ۱۷ پالایشگاه فراسرزمینی با ظرفیت ۲/۵ میلیون بشکه

فاش نیوز - ایران تاکنون برای نو‌سازی 17 پالایشگاه فراسرزمینی به ظرفیت دو میلیون و 500 هزار بشکه اقدام کرده است که تا 1404 به میزان یک میلیون بشکه به صادرات نفت ایران اضافه می‌کند.

به گزارش فارس، تاکنون در دو سال گذشته بحث حضور ایران در 17 پالایشگاه فراسرزمینی مطرح شده است. از این تعداد پالایشگاه، آمریکای لاتین هفت، آسیا چهار و آفریقا شش سهم را دارند. ضعف کشورهای دارنده پالایشگاه‌های غیرفعال یا نیمه‌فعال در مسائل فنی و مهندسی صنعت و توانمندی بالای مهندسان ایرانی در احیای آنها، باعث ایجاد این همکاری نفتی شده است.
مجموع ظرفیت این 17 پالایشگاه فراسرزمینی دو میلیون و 500 هزار بشکه نفت در روز است که شامل 13 پالایشگاه نیمه‌فعال به ظرفیت دو میلیون و 200 هزار بشکه در روز و چهار پالایشگاه نیمه‌ساخته به ظرفیت بیش از 300 هزار بشکه در روز است. این چهار پالایشگاه عبارتند از؛ رویای آرمانی بولیوار، الفرقلس، هویما و بورکینافاسو.
طبق بررسی‌ها با حضور ایران در پنج پالایشگاه‌ فراسرزمینی ونزوئلا، حمص و بورکینافاسو، پیشبرد پروژه‌ها و صادرات نفت به این کشورها تا پایان دولت سیزدهم،‌شانس بیشتری نسبت به مابقی پالایشگاه‌ها دارد و ایران می‌تواند تا سال 1404 زمینه صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خود را فراهم کند. ضمن اینکه تاکنون 100 هزار بشکه در روز به صادرات نفت ایران از محل باز‌سازی و نو‌سازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی اضافه شده است.
همکاری ایران، سوریه و ونزوئلا برای عبور از تحریم‌
پس از انتشار خبر امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان ایران، ونزوئلا و سوریه برای ساخت یک پالایشگاه جدید، بار دیگر توانمندی ایران برای همکاری با کشورهای یاد شده به منظور عبور از تحریم‌های آمریکا جلب نظر کرد.
وبگاه اویل پرایس در همین زمینه در گزارش خود آورده است: «ایران از برنامه‌های خود برای ساخت یک پالایشگاه نفت جدید در استان حمص سوریه با ظرفیت ۱۴۰ هزار بشکه در روز به عنوان بخشی از یادداشت تفاهم امضا شده با دمشق و دولت ونزوئلا پرده برداشت.»
جلیل سالاری؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم خبر داد: «تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین ایران، ونزوئلا و سوریه برای ساخت پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای جدید در سوریه امضا شد.»
او ضمن ‌اشاره به اینکه سه کشور به زودی وارد فاز تأمین مالی و ساخت پالایشگاه خواهند شد، افزود: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد سوریه و کشورهای همسایه آن به فرآورده‌های نفتی نیاز دارند. بنابراین پالایشگاهی با ظرفیت ۱۴۰ هزار بشکه در کنار دو پالایشگاه فعلی حمص و بانیاس سوریه شناسایی شد.
اکنون پالایشگاه نفت اِل پالیتو ونزوئلا به عنوان بخشی از یک قرارداد ۱۰۰ میلیون یورویی، که در ماه می(اردیبهشت) ۲۰۲۲ میلادی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران منعقد شد در حال تعمیر و توسعه است. تیم‌های فنی ایرانی همچنین در حال کار برای باز‌سازی بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاه نفت ونزوئلا، مرکز پالایش پاراگوانا، هستند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi